Παρασκευή 8 Απριλίου 2022

Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων: Απάντηση της στις καινοφανείς για Ορθόδοξο Ιεράρχη θέσεις του Σεβ. Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ, για το Μάθημα των Θρησκευτικών (Μέρος Α’)


 

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘεκφράζει τη βαθιά της λύπηγια τις παράδοξες, για Ορθόδοξο Ιεράρχη θέσειςπου εξέφρασεδημοσίωςο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κΓαβριήλ για τον χαρακτήρα και τη θέση του Μαθήματος των Θρησκευτικών (ΜτΘστο ελληνικό σχολείοΑκούσαμε να εκφράζεισε διαδικτυακό διάλογο που είχε με μαθητέςτις απόψεις του για το ΜτΘοι οποίες μας ξενίζουν και μας απογοητεύουν ως ΘεολόγουςΜεταξύ άλλων είπε: «Τα Θρησκευτικά δεν έχουν χαρακτήρα να σας μάθουν για Τον ΧριστόΈχουν χαρακτήρα και στόχο να μάθετε την έννοια των θρησκειών… Δεν είναι κατήχηση με την έννοια ότι μας μαθαίνει τι σημαίνει Ορθόδοξη ΕκκλησίαΜας μαθαίνει και την Ορθόδοξη Εκκλησίααλλά κυρίως απ’ όλαπρέπει να μας μάθει πως οι θρησκείες στη ζωή μας είναι απαραίτητεςγια να μπορέσουμε να συνυπάρχουμε με αυτά τα θρησκευτικά πράγματα στη ζωή μαςΕίναι άλλο η Εκκλησία και είναι άλλο το μάθημα των ΘρησκευτικώνΕίναι δυο διαφορετικά πράγματα». (Βλμετά το 7ο λεπτό στοhttps://youtu.be/w9pqzhfw6I4?t=13)

Δεν γνωρίζει άραγε ο Σεβασμιώτατος ότιαυτές ακριβώς οι θέσειςπου διαχωρίζουν και απομακρύνουν το ΜτΘ και τους μαθητές που το διδάσκονται από την Εκκλησίααποτελούσαν τον βασικό άξονα των Πολυθρησκειακών Προγραμμάτων Σπουδών και των Βιβλίων του 2016 και 2017, που απορρίφτηκαν και ακυρώθηκαν τόσο από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕόσο και από την Ελληνική Κοινωνία και την Εκκλησία; (Βλτις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδοςτον Μάρτιο του 2016 και την Επιστολή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κΙερωνύμου προς τον Πρωθυπουργό και τους πολιτικούς Αρχηγούςτον Σεπτέμβριο του 2016).

Δεν γνωρίζει ο  Σεβασμιώτατος τις αποφάσεις του ΣτΕ ή τις γνωρίζει και δεν τις ασπάζεται;

Απαντώντας στον Σεβασμιώτατοαναφέρουμεδειγματικάελάχιστα μόνον σημεία από όσα περιλαμβάνουν οι αποφάσεις του ΣτΕπου απορρίπτουν τις θέσεις των πολυθρησκειακών και ουδετερόθρησκων Θρησκευτικώνπου εισήχθησαν στην Παιδείαμε Νόμοαπό τους πρΥπουργούς Παιδείας κΦίλη και κΓαβρόγλου  το 2016 και 2017 και οι οποίες συμπλέουν με το πνεύμα και το γράμμα των θέσεων του Σεβασμιώτατου:

«Με το πρόγραμμα σπουδών για τις τάξεις του Δημοτικού και για το Γυμνάσιοφαλκιδεύεται ο επιβεβλημένος από τη συνταγματική  διάταξη σκοπόςη ανάπτυξη δηλαδή της ορθόδοξης χριστιανικής συνειδήσεως των μαθητώνπου ανήκουν στην επικρατούσα θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού».

«Η συγκεκριμένη αλλοίωση της θρησκευτικής τους αγωγής «είναι ικανή… να τους εκτρέψει από την ορθόδοξη χριστιανική συνείδησή τουςδιότι προσβάλλει το δικαίωμα των ανηκόντων στην επικρατούσα θρησκεία ορθόδοξων χριστιανών γονέωννα διασφαλίσουν τη μόρφωση και εκπαίδευση των παιδιών τουςσύμφωνα με τις δικές τους θρησκευτικές πεποιθήσεις».

Είναι σαφές ότι ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κΓαβριήλμε τις προειρημένες απόψεις που διατύπωσεσε διαδικτυακή του ομιλία προς μαθητέςδείχνει να αμφισβητεί:

1Τη διαβεβαίωση που έδωσεως νεοεκλεγείς Μητροπολίτηςκατά την καθιερωμένη τελετήενώπιον του τότε Προέδρου της Δημοκρατίαςμακαριστού Κάρολου Παπούλια ότι θα εκπληροί τα Αρχιερατικά του καθήκονταότι θα τηρεί τους Ιερούς Αποστολικούς και Συνοδικούς Κανόνες και τις Ιερές Παραδόσεις και ότι θα υπακούει στο Σύνταγμα και τους Νόμους του Κράτους.

2Την «συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της ισότητος»διότισύμφωνα με το ΣτΕτέτοιες απόψεις βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση με τις θέσεις των Προγραμμάτων που ακυρώθηκαν και οι οποίες στερούν «από τους μαθητές του ορθοδόξου χριστιανικού δόγματος το δικαίωμα να διδάσκονταιαποκλειστικώςτα δόγματατις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστούενώ η νομοθεσία προβλέπειγια μαθητές ΡωμαιοκαθολικούςΕβραίους και Μουσουλμάνουςτη δυνατότητα να διδάσκονται αποκλειστικώς τα δόγματα της πίστεώς τους (όχι δε και τα δόγματα άλλων θρησκειών), μάλιστα δεαπό δασκάλους προτεινόμενους από την οικεία θρησκευτική κοινότητα».

3Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και τις αποφάσεις που αυτό έχει εκδώσει για τη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών (ΜτΘ)Η κυρίαρχη απαίτηση των αποφάσεων του ΣτΕ είναι ότι το ΜτΘ θα πρέπει «να αναπτύσσει στους Ορθόδοξους μαθητές τη θρησκευτική τους συνείδησηη οποία ταυτίζεται με την Ορθόδοξη χριστιανική» (ΒλΣτΕ 1749 / 2019, Ολομ). Το ΣτΕεξάλλουαπαιτεί το ΜτΘ «να μην υποβαθμίζεταικατά την διδασκαλία και την εξέτασησε σχέση με άλλα μαθήματα και να περιλαμβάνει οπωσδήποτε, με σαφήνεια και πληρότητατα δόγματατις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστούχωρίς να προκαλεί σύγχυση με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών» (βλΣτΕ 660, 926 / 2018 Ολομ.).

4Τον Εκπαιδευτικό Νόμο για τη δομή και τη λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (1 εδάφα΄του νόμου 1566/1985), με τον οποίο ορίζεται ότι ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι να υποβοηθεί τους μαθητέςόπωςεκτός των άλλωννα «διακατέχονται από πίστη στην πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της Ορθόδοξης Χριστιανικής παράδοσης».

Μεταξύ όλων όσων ανέφερε ο Σεβασμιώτατοςμε ικανοποίηση τον ακούσαμε να αναφέρεται για το πολύτιμο διδακτικό έργο της Εκκλησίας προς τους νέουςΜας δημιουργεί όμως θλίψη το γεγονός ότι εκφράζει ατομικές και αντισυνταγματικές απόψεις -και μάλιστα σε μαθητές- για τον χαρακτήρα του ΜτΘ.

Εμείςόμωςπαρά το γεγονός ότι τέτοιες απόψειςκαι μάλισταόταν βγαίνουν από το στόμα ορθόδοξου Ιεράρχηείναι δυνατόν να επιδρούν αρνητικά στις ψυχές του μαθητικού πληθυσμού και να δυσκολεύουν το έργο μας, τηρούμε το Σύνταγμα και τις αποφάσεις του ΣτΕ και διαλεγόμαστε με τους νέους μας για τον Χριστό και την Εκκλησία και αγωνιζόμαστε και θα αγωνιζόμαστεμε τη βοήθεια του Τριαδικού Θεούπροκειμένου να προσφέρουμεσε περισσότερους από 500.000 ορθόδοξους μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας μαςμε επιστημονικόθεολογικό και παιδαγωγικό τρόποτη διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μαςσύμφωνα με το Σύνταγμα και τους ισχύοντες Νόμους.

Τον πληροφορούμεμάλισταότιτόσο από τη δική μας εμπειρική έρευνα στις τάξεις όσο και μέσα από επιστημονικές και πανεπιστημιακού επιπέδου έρευνες και ερωτηματολόγιαπου έχουν διεξαχθείτον τελευταίο καιρόμε «υποκείμενα έρευνας» γονείςμαθητές και εκπαιδευτικούςέχουμε διαπιστώσει ότι η πλειοψηφία των μαθητών/τριών του ελληνικού σχολείουτων γονέων και των εκπαιδευτικών Θεολόγων και Δασκάλωνεπιθυμούν ως Θρησκευτικάτη διδασκαλία της ορθόδοξης χριστιανικής πίστεωςπου εκφράζει την αυθεντική και μοναδική διδασκαλία Του Σωτήρα Χριστού.

Συνδέουνμάλιστατη χριστιανική διδασκαλίααφενόςμε την κάλυψη των κενών που χαρακτηρίζουν την εποχή μαςως προς την πίστη και τη σχέση των ανθρώπων προς τον Θεό καιαφετέρουμε τη διατήρηση και καλλιέργεια των παραδοσιακών χριστιανικών ηθικοπνευματικών και κοινωνικών προτύπων και αρετών στις σχέσεις του ανθρώπου με τον συνάνθρωπο.

Σχετικά με την κατήχησηπου ανέφερε ο Σεβασμιώτατοςελπίζουμε να μην αγνοεί ο Σεβασμιώτατος ότι οι πλείστοι εκ των μαθητών/τριώνγια διάφορους λόγουςδεν φοιτούν στα κατηχητικά σχολεία της Εκκλησίας μας καισυνεπώςαν ακολουθηθούν οι απόψεις του Σεβασμιώτατου για τα Θρησκευτικάοι μαθητές/τριες που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορίαδεν θα μαθαίνουν για τον Χριστό και την Εκκλησία αλλά «αλλά κυρίως απ’ όλα  για τις απαραίτητες στη ζωή μας»κατά τον Σεβασμιώτατο, «θρησκείες».

Αυτό σημαίνειόμωςότιόπως λεπτομερώς έχει διασαφηνιστεί από τις ως άνω αναφερθείσες αποφάσεις του ΣτΕαν οι μαθητές/τριες δεν αναπτύξουν στο σχολείο τη γονεϊκή χριστιανική εκκλησιαστική τους συνείδησητότε δημιουργείται στην ελληνική παιδεία μια τεράστιας σημασίας συνταγματική εκτροπήπουεκτός των άλλωνπροσβάλλει και ακυρώνει τα κατοχυρωμένα δικαιώματα του ανθρώπουγια τα οποία έχει δεσμευτεί να μη παραβιάζει η πατρίδα μαςμέσω αποφάσεων διεθνών οργανισμών που έχει υπογράψει.

Ως εκ τούτουθεωρούμε ότι τέτοιου είδους θέσεις βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου καθώς σε αυτούς τους δύσκολους καιρούςπου ο πνευματικός αποπροσανατολισμός βρίσκεται στις δόξες του είναι παράδοξο για έναν Ιεράρχη να αρνείται στους ορθόδοξους Θεολόγους να διδάσκουν για τον Χριστό και την Εκκλησίανα μεταφέρουνδηλαδή στους μαθητές/τριεςαυτά που διδάχτηκαν στις Ορθόδοξες Θεολογικές τους Σχολέςεκπληρώνοντας το σκοπό της παρουσίας τουςστα σχολείαως καθηγητών της Θεολογίαςσύμφωνα με το Σύνταγμα και τους Νόμους.

Με λύπη μαςτέλοςδηλώνουμεως μέλη της ΠΕΘότι δεν αναμέναμε να ακούσομε από ορθόδοξο Ιεράρχη της Εκκλησίας μας να εκφράζεται με τέτοια περιφρόνηση για το θεολογικό έργο και την εν Χριστώ σχολική διδασκαλίαπου μέσα από δυσμενείς συνθήκες προσφέρουμε στα σχολεία μας.

Έτσιμε πόνο ψυχήςβρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να ερχόμαστε σε αντίθεση με έναν Μητροπολίτητον οποίον μάλιστα είχαμε επισκεφθεί και είχαμε συζητήσειγόνιματο θέμα αυτόΕίναι άγνωστοςεπομένωςο λόγοςπου άλλαξε θέσειςως προς το συγκεκριμένο θέμα.

Ομολογουμένως μας προκαλεί απογοήτευση το γεγονός ότιόπως προκύπτει από τα λεγόμενά τουφαίνεται ότιγι’ αυτόνστόχος του ΜτΘ στα σχολεία δεν είναι η σπορά και η βίωση των σωτήριων και φιλάνθρωπων αληθειών του Χριστού στις ψυχές των μαθητών καιμέσω αυτώνη βελτίωση των όρων συνύπαρξης και συμβίωσης των ανθρώπων και των λαώναλλά η σπορά του λόγου των Θρησκειώντις οποίες θεωρείόπως ο ίδιος λέει και εννοείκυρίως απ΄ όλα απαραίτητες στη ζωή μας και στη δόμηση του τρόπου συνυπάρξεώς μας.

 

Το ΔΣ της ΠΕΘ