Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Με διόδια η είσοδος στη Λευκάδα;

Η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας με την στεριά της Αιτωλοακαρνανίας μοιάζει ένα αυτονόητο έργο που θα ικανοποιήσει μία πραγματική ανάγκη.

Η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας με την στεριά της Αιτωλοακαρνανίας μοιάζει ένα αυτονόητο έργο που θα ικανοποιήσει μία πραγματική ανάγκη. Τα αυτοκίνητα θα κινούνται απρόσκοπτα, όπως και τα πλοία και τα ιστιοπλοϊκά στον δίαυλο, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε ένα από τα ομορφότερα νησιά της Μεσογείου που έχει διεθνή προβολή και μεγάλη συμβολή στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Τα τελευταία 15 χρόνια άλλωστε, από τις αρχές του 2000, έχει ωριμάσει στη Λευκάδα, η ιδέα για το έργο σύνδεσης του νησιού με δίοδο κάτω από τη θάλασσα.

Μέσα στον Μάιο το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή του μεγάλου αυτού έργου με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης.

Το είχε προαναγγείλει και ο Υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης τον Ιανουάριο όταν επιθεώρησε το δίκτυο οδικών έργων της Αμβρακίας και σημείωσε ότι «κατατίθενται τον ερχόμενο Μάιο οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για μελέτη κατασκευή, λειτουργία και χρηματοδότηση. Το έργο, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει και τη δημιουργία μαρίνας μεγάλων ιδιωτικών σκαφών».

Η βασική ιδέα είναι ότι ο επενδυτής αξιοποιώντας και τη νέα μαρίνα των μεγαγιότ θα λειτουργεί το νέο τούνελ που θα λύσει το ζήτημα πρόσβασης του νησιού.

Στο σχεδιασμό, το τούνελ θα βγαίνει στο ύψος του σημερινού ΚΤΕΛ και θα συνδέεται με την περιφερειακό οδό, αφήνοντας στο παρελθόν την πλωτή γέφυρα.

Τα διόδια

Το ερώτημα είναι: Θα μπουν διόδια; Θα χρειαστούν διόδια ώστε το έργο να είναι ανταποδοτικό;

Ήδη η προοπτική καθιέρωσης διοδίων προκαλεί αντιδράσεις στη Λευκάδα.

Είναι χαρακτηριστική η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης που δημοσιεύθηκε την Τρίτη με την οποία αποδέχεται το έργο της ζεύξης, αλλά όχι τα διόδια. Η απόφαση αναφέρει:

«Είμαστε υπέρ της υποθαλάσσιας  σύνδεσης- ζεύξης της Λευκάδας στη θέση που έχει αποφασισθεί από προηγούμενο Ν.Σ. και προβλέπεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό. Όπως επίσης με την κατασκευή προβλήτας κρουαζιερόπλοιου στη θέση «Καρνάγιο».

Η υποθαλάσσια ζεύξη είναι ένα από τα σημαντικά έργα για την ανάπτυξη της Λευκάδας. Το έργο πρέπει να χρηματοδοτηθεί από δημόσιους πόρους και Ευρωπαϊκά κονδύλια και όχι με σύμβαση παραχώρησης στην βάση της ανταποδοτικότητας.

Να διαχωριστεί το έργο της υποθαλάσσιας από την κατασκευή νέας μαρίνας μέγα-γιώτ από ιδιώτες, γιατί δεν μπορεί να συσχετισθεί κατ΄ ουδένα τρόπο με τον αποκλειστικά κοινωφελή χαρακτήρα όπως στην εισήγηση σαφώς περιγράφεται.

Να μην επιβληθούν διόδια για την υποθαλάσσια ζεύξη γιατί θα έχει τεράστιες συνέπειες στην οικονομία της Λευκάδας και στην λειτουργία της γειτονικής περιοχής της Αιτωλοακαρνανίας».

Η πρόσβαση

Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου είναι σαφής και υπογραμμίζει τις οριογραμμές των θεμάτων που ανοίγονται. Το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου αποδεικνύεται προφανώς κρίσιμο.

Τα διόδια, ως πιθανή λύση για να είναι βιώσιμη η λειτουργία του τούνελ, δεν είναι απλώς ένα συμβολικό, μικρό αντίτιμο, που θα μπορούσε προφανώς να πληρώσει ο τουρίστας και ο επισκέπτης το καλοκαίρι. Αντίθετα πλήττουν την τοπική οικονομία και την καθημερινότητα του νησιού.

Από τη μία μεριά, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός κατοίκων των γύρω χωριών από την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας που ζουν στην ουσία σαν Λευκαδίτες. Τα παιδιά τους φοιτούν στα σχολεία της Λευκάδας, τα ψώνια τους είναι στη Λευκάδα, η καθημερινή κίνησή τους είναι στο νησί. Ένα «εισιτήριο» θα τους ωθούσε στην πράξη να βρουν άλλες λύσεις και θα άφηνε τη Λευκάδα χωρίς ένα τμήμα του ζωτικού της περίγυρου.

Μία δεύτερη ομάδα, από την άλλη, είναι οι περιστασιακοί επισκέπτες, οι οποίοι είναι όμως πολλοί και σταθεροί σε βάθος χρόνου. Από μία πολύ ευρεία περιοχή, που πιάνει τη Βόνιτσα, την Πρέβεζα, την Πάλαιρο ή και το Αγρίνιο και τα Γιάννενα με την Άρτα, η Λευκάδα είναι ιδανική για ένα μπάνιο το καλοκαίρι, για βόλτα και ψυχαγωγία το βράδυ. Όλος αυτός ο κόσμος θα το σκεφτεί να πάει δύο και τρεις φορές την εβδομάδα ως το νησί αν κάθε φορά πρέπει να πληρώνει. Θυμίζουμε ότι ήδη λειτουργεί και η υποθαλάσσια ζεύξη του Ακτίου επίσης με διόδια.

Ένα πλαίσιο προβληματισμών, θέτει και με μία ενδιαφέρουσα επιστολή του ο βουλευτής του νησιού Θεόδωρος Σολδάτος. Απευθυνόμενος προς τους φορείς του νησιού, ζητάει τη συμβολή τους σε μία διαβούλευση για το θέμα η οποία θα τεθεί και σε γνώση του υπουργείου. Θέτει δε και μερικά κρίσιμα ερωτήματα:

- Πόσο επιδρά η επιβολή διοδίων στην υφιστάμενη σχέση της Λευκάδας με τις γειτονικές περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας, στην κοινωνική, εργασιακή, σπουδαστική, εμπορική και γενικότερα οικονομική διαμορφωμένη αλληλεπίδραση;

-  Πόσο επιδρά η επιβολή διοδίων στην ταυτότητα και τη φυσιογνωμία της Λευκάδας, ως «στεριανού» νησιού, τόσο για τους επισκέπτες της, όσο και για τους ίδιους τους κατοίκους της;

- Πόσο δυσχεραίνεται σε μια τέτοια περίπτωση, η διέλευση των σκαφών;

Το δίκτυο

Προβληματισμός όμως υπάρχει και το ίδιο το έργο, η πρόοδος του οποίου έχει αναβληθεί στο παρελθόν αρκετές φορές. Το κοστολόγιο των 80 εκατ. ευρώ θα προσελκύσει επενδυτές; Το θέμα αυτό ειδικά, όμως ανήκει στους αρμοδίους και τους επιστήμονες.

Από την άλλη πλευρά, η Δυτική Ελλάδα έχει ανάγκη από σύγχρονα οδικά έργα υποδομής. Η εκκίνηση της Ιόνιας Οδού και η πρόοδος στον άξονα Άκτιο – Αμβρακία, θέτουν επί τάπητος την ανάγκη ολοκλήρωσης του δικτύου: Τη σύνδεση όχι μόνο της Λευκάδας, αλλά και της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό, του παραλιακού άξονα Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα, τους κάθετους άξονες της Ιόνιας, όπως η σύνδεση με τα Τζουμέρκα στον κόμβο Τερόβου- έργο που προωθεί ήδη η Περιφέρεια Ηπείρου μεταξύ άλλων, για το νέο ΕΣΠΑ.

Το ερώτημα που θέτουν για μία ακόμα φορά οι πολίτες και στην περίπτωση της Λευκάδας, είναι αν πλέον θα μπορούν να κατασκευάζονται οδικά έργα, χωρίς την ανάγκη να μετατρέπεται ο οδηγός σε «χρήστη» υπηρεσιών, κάτι που οδηγεί και στο επόμενο βήμα, στην καταβολή αντιτίμου- διοδίου προς την επιχείρηση που συντηρεί τον οδικό άξονα. Η πορεία των έργων των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας δείχνουν προς αυτήν την κατεύθυνση.

Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ