Δύο εβδομάδες παράταση δόθηκε στον διαγωνισμό που αφορά στην επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά. Πιο συγκεκριμένα η δημοπράτηση μετατέθηκε για τις 28 Μαρτίου και αντίστοιχα η αποσφράγιση των προσφορών πήγε για τις 30 Μαρτίου.
Οι λόγοι για τους οποίους δόθηκε η παράταση σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης είναι αιτήματα ενδιαφερόμενων να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό εταιρειών, αλλά και προδικαστική προσφυγή που κατατέθηκε.
Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο υποδομών και Μεταφορών. Με το έργο ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού που θα έχει πλέον έκταση από το Αντίρριο μέχρι το συνοριακό πέρασμα στην Κακαβιά. Ο προϋπολογισμός του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ (250 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Από αυτά, 188,70 αφορούν στο τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι και τα υπόλοιπα 61,29 εκατ. ευρώ είναι το τμήμα της προαίρεσης Καλπάκι-Κακαβιά.
Η διάρκεια κατασκευής έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή συνολικά 4,5 χρόνια. Εφόσον το έργο ξεκινήσει στις αρχές του 2024, θα ολοκληρωθεί κάπου προς τα τέλη του 2028. Το έργο εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες λόγω του μεγάλου προϋπολογισμού του και της σημαντικότητας του.
Νέα οδική πρόσβαση προς τη Δυτική Ευρώπη
Η ολοκλήρωση του άξονα της Ιόνιας Οδού είναι εθνικής στρατηγικής σημασίας καθώς η χώρα θα συνδεθεί με αυτοκινητόδρομο με το δίκτυο της Αλβανίας και συνολικά με την Αδριατική Οδό. Είναι ένας νέος οδικός άξονας με αρχή την Τεργέστη στην Ιταλία που διαπερνά τις δαλματικές ακτές των κρατών της Δυτικής Βαλκανικής και καταλήγει στην Ελλάδα.
Σε μια δεκαετία, εφόσον έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολο τους τα έργα από την Τεργέστη μέχρι τα Ιωάννινα, η χώρα μας θα αποκτήσει μια νέα γρήγορη οδική πρόσβαση προς την ακτογραμμή των Δυτικών Βαλκανίων και την Δυτική Ευρώπη.
Η Ήπειρος και ειδικότερα τα Ιωάννινα μέσω αυτού του διαδρόμου θα μετατραπούν σε ένα ισχυρό συγκοινωνιακό κόμβο οδικών μεταφορών και θα έχουν πλέον σύγχρονη οδική πρόσβαση και προς βορρά ενισχύοντας τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του έργου.
Το νέο τμήμα θα έχει έξι ανισόπεδους κόμβους και θα διαθέτει 2+1 λωρίδες. Μελλοντικά και εφόσον οι καθημερινοί φόρτοι αυξηθούν, θα μπορεί να προστεθεί ακόμα μια λωρίδα.
Το αντικείμενο του έργου
Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Περιλαμβάνει δυο υποτμηματα :
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.
– Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευαστούν, περιλαμβάνονται:
– Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
– Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα “Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων :
Α/Κ. Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή “αριστερής
Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”
Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή “διαμαντιού”.
Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση περιοχών της Φλώρινας – Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια.
– Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.
Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του οδικού δικτύου, δηλαδή:
Χωματουργικές εργασίες,
Έργα Οδοστρωσίας και Ασφαλτικών,
Κατασκευή τεχνικών Έργων (4 Γέφυρες, 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις, 1 Cut & Cover, περί τα 120 μικρά τεχνικά – οχετοί – και 6 τοίχοι αντιστήριξης),
Έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης,
Ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, όλων των Γεφυρών, των διαβάσεων, τμημάτων του αυτοκινητόδρομου και των πλατυσμάτων στάθμευσης,
Υποδομή τηλεφωνοδότησης,
Εργασίες άρδευσης – φύτευσης και
Εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Βορτοπού (περιλαμβανομένης της κατασκευής οικίσκου).
Πέραν της Προαίρεσης 1 (ΑΚ Κ3 – Πασσαρώνος) που προαναφέρθηκε, αντικείμενο του Έργου αποτελεί με Προαίρεση και η αναβάθμιση του υποτμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ. (Προαίρεση 2), που περιλαμβάνει:
Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ.
4 νέες Κάτω Διαβάσεις
2 νέες Άνω Διαβάσεις